Hoe gebruik je hashtags in je social media post?
Klik jij wel eens op de hashtags die je gebruikt in je post? Wat voor resultaten zie je dan? Waar sta jij tussen? Past het bij jouw bedrijf en activiteiten?
Gepubliceerd op:
30 april 2024
Artikel delen
Waar worden hashtags voor gebruikt?
Een hashtag wordt gebruikt om berichten met hetzelfde thema aan elkaar te koppelen. Ze vergroten de zichtbaarheid van je content en de betrokkenheid van je volgers. Ook bereik je mensen die jou nog niet volgen, maar de hashtag wel. Dat zijn weer potentiële volgers.
Wanneer je zoekt op een onderwerp (zonder spaties) en je plaatst er een hekje voor dan krijg je alle berichten te zien waarin deze hashtag is gebruikt. Je kunt op deze manier zoeken op social media, het zogenoemde social searching, en onderwerpen van jouw interesse volgen.
Hetzelfde geldt voor jouw doelgroep.
Het is daarom belangrijk om dit met aandacht te doen. Want je kunt ieder zelfstandig naamwoord in je bericht voorzien van een hashtag, maar zoekt jouw doelgroep daar ook op? En is deze relevant voor het thema waar je over schrijft? Wat wil je uitstralen?
Dus klik eens op de hashtags die je gebruikt en onderzoek eens of je daar tussen wilt staan. Misschien is het goed om de hashtags die jij gebruikt aan te passen.
De juiste hashtags vinden
Je vindt de juiste hashtags in de eerste plaats door bij jezelf te blijven. Waar gaat je post over en waar wil je op gevonden worden? Daarnaast kun je ook bij de concurrent kijken. Volg accounts met dezelfde doelgroep. Welke gebruiken zij?
Of kijk hoeveel volgers de hashtag heeft die je graag wilt gebruiken of hoe vaak deze is gebruikt.
Een hashtag met miljoenen volgers is niet persé de beste, want probeer daartussen maar eens op te vallen. Maak dan je hashtag specifieker. Bijvoorbeeld #CopywritingTips in plaats van #Copywriting.
Er zijn ook verschillende apps die hashtags voor je genereren, zoals bijvoorbeeld ChatGPT, maar ik bedenk ze liever zelf.
Je eigen unieke hashtag
Je kunt ook zelf een hashtag in het leven roepen over een onderwerp waarover je regelmatig post. Of verwerk jouw merknaam of tagline in een hashtag. Je eigen unieke hashtag die aan jouw merk doet denken en aansluit bij jouw activiteiten.
Ik gebruik bijvoorbeeld #AtTheOceanOffice als ik voor mijn werk op het strand ben.
Wanneer je jouw unieke themahashtag koppelt aan een terugkerend onderwerp waarover jij post, dan worden deze berichten gebundeld. Op deze manier vergroot je de verbinding van jouw volgers met jouw content, ontstaat er meer interactie en je bereik groeit.
Call to action
Nodig gelijkgestemden en jouw doelgroep uit jouw unieke hashtag te volgen door deze als een call to action onder je post te plaatsen: Hoe kun je jouw tekst nog beter over het beeldscherm laten stromen? Lees de tips via #ZintuigenprikkelendeTeksten.
Ook posts met deze hashtag die je langer geleden hebt geplaatst, worden hiermee weer zichtbaar en relevant.
Overige hashtaginspiratie
Verder gebruik je hashtags:
- Over het hoofdonderwerp.
- Met je eigen (bedrijfs)naam en relevante partij(en).
- Die gerelateerd zijn aan de inhoud.
- Van de locatie waar je werkzaam bent.
Community
Wanneer je hashtags gebruikt die door mensen met dezelfde interesse worden gevolgd, ontstaat er een soort community van gelijkgestemden. Je vergroot hiermee de verbinding met jouw volgers, je vergroot je vindbaarheid en je volgersaantal groeit.
Hoeveel hashtags
Hoeveel hashtags moet je dan gebruiken? Een discussie waarbij het antwoord met grote regelmaat wijzigt. Een overtuigend bewijs voor een ideaal aantal hashtags is er niet.
Met alle meningen en onderzoeken die ik daar over lees, kom ik tot het volgende wat ik zelf gebruik:
- Instagram: ruimte voor 30 #. 3-11 is het beste.
- LinkedIn: 3-5 hashtags.
- Facebook: op dit sociale medium hebben hashtags nooit veel impact gehad. Berichten zonder # doen het beter. Wil je toch een # toevoegen, dan maximaal 3.
Het is een kwestie van de ontwikkelingen blijven volgen en testen wat voor jou werkt. Misschien gebruik ik over poosje weer andere aantallen.
Waar plaats je de hashtags?
Plaats de hashtags aan het einde van je bericht en niet in de tekst. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Gebruik ook geen overkill aan hashtags die daarmee de aandacht van de inhoud afleiden.
Hergebruiken
Vergeet tenslotte niet om je hashtags te hergebruiken. Je kunt natuurlijk prima dezelfde hashtags voor hetzelfde onderwerp gebruiken. Plaats niet onder iedere post dezelfde hashtags, maar kies ze specifiek voor die post. Uiteraard is een beetje overlap niet erg, maar probeer wel te variëren.
Wees creatief in het gebruik van je hashtags. Maak een mix van bestaande en jouw unieke hashtags.
Dus, tussen welke hashtags wil jij staan?
Vond je dit leuk om te lezen?
Heb je een vraag naar aanleiding van dit onderwerp? Of wil je iets kwijt? Kom in de lucht via de contactgegevens onderaan deze pagina of via de knop naar mijn contactpagina.
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe artikelen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief onderaan deze pagina.
Ik kijk er naar uit om in verbinding te blijven.