Je bedrijf zichtbaar in Google Maps en Zoeken

Vergroot je vindbaarheid en online zichtbaarheid met een Google Bedrijfsprofiel

Ik kom nog steeds bedrijven tegen die er geen hebben. Dat is echt zonde, want je kan daar een berg aan waardevolle informatie over jouw bedrijf kwijt, gebundeld op een plek. Gratis!

Gepubliceerd op:

27 februari 2023

Artikel delen

ocean-office-icon-kompas-locatie-google-vindbaarheid-600

Google Mijn Bedrijf is nu Google Bedrijfsprofiel

Het is hetzelfde, met een aantal wijzigingen. Heb je al een Google Mijn Bedrijfsprofiel? Ook dan is dit artikel relevant voor jou.

Het Google Bedrijfsprofiel is dat blok rechts van je zoekresultaten. Daar valt je lekker op, toch? Je ziet direct relevante bedrijfsinformatie. Tenminste, als het bedrijf dat voldoet aan jouw zoekopdracht zijn of haar profiel heeft gevuld. Daar wil jij toch ook uitspringen?

Sneller vindbaar en bereikbaar

Want bij je zoektocht naar het perfecte restaurant voor vanavond of de beste tekstschrijver voor je webteksten wil je zoveel mogelijk informatie krijgen. Want waar wordt jouw aandacht sneller naartoe getrokken wanneer je dat restaurant zoekt? Toch ook naar die waarvan je meteen kunt zien of deze open is, je alle goede reviews kunt lezen en direct kunt bellen om te reserveren of doorklikken naar de website om alvast op het menu te gluren?

Zoekmachinegebruikers vertrouwen Google

Je maakt hiermee een goede indruk op potentiële klanten die via Google op zoek zijn naar jouw dienstverlening. Met name in lokale zoekopdrachten. Zoekmachinegebruikers vertrouwen Google. Dus wanneer jouw pagina snel zichtbaar is in de zoekresultaten, vertrouwen gebruikers erop dat dat een goede keuze voor hen is. En het is een dikke knipoog naar Google, want Google geeft je een betere ranking als je een Google Bedrijfsprofiel hebt.

Aanpassen bestaande Google Bedrijfsprofiel

Wil je je bestaande profiel aanpassen op basis van de wijzigingen of de aanpassingen hieronder? Je kunt op de volgende manieren naar je Google Bedrijfsprofiel:

    • Typ je bedrijfsnaam in de zoekbalk van Google.

    • Via de negen puntjes rechtsboven in je Gmail.

    • Via business.google.com.

Een Bedrijfsprofiel aanmaken, doe je in een paar stappen:

Je hebt nodig:

    1. Een Google (Gmail) account.

    1. Een postadres van je bedrijf.

    1. Een telefoonnummer en e-mailadres van je bedrijf.

Als je ingelogd bent in je Gmail, klik je rechtsboven op de 9 puntjes, dan op Bedrijfsprofiel en vervolgens Nu beheren. Of ga direct naar business.google.com. Hier doorloop je alle stappen.

Maar er zijn meer wegen die naar Google leiden. Je kunt ook:

    • Googlen op je eigen adres en dan aan de linkerkant kiezen voor ‘Je bedrijf toevoegen’.

    • Met de rechtermuisknop klikken op een willekeurige plek in Maps. Ook hier kies je voor ‘Je bedrijf toevoegen’.

    • Linksboven in het menu van Google Maps kiezen voor ‘Je bedrijf toevoegen’.

Een aantal aandachtspunten voor je Bedrijfsprofiel

Je bedrijfsnaam

“Vroeger” kon je in dit veld ook relevante zoekwoorden kwijt. Nu vul je hier alleen je echte bedrijfsnaam in. Sinds de update van het algoritme wordt ‘zoekwoord proppen’ afgestraft. Gebruik je dit voor een zee aan zoekwoorden, dan kan Google je vermelding verwijderen.

Bedrijfscategorie

Je kunt er hier maximaal 10 kiezen, maar beperk je echt tot je kernactiviteiten. Weet je het niet zeker? Spiek kan bij je concurrenten. Laat je inspireren. Hoe doen zij het?

Mijn kernactiviteiten zijn bijvoorbeeld: tekstschrijven en webbouwen, maar je kunt bij mij ook terecht voor een zoekwoordenonderzoek, SEO, onderhoud en optimalisatie. En ik heb een groot organisatietalent.

Kom je er niet uit? Dan spar ik met liefde samen om tot jouw kernactiviteiten te komen. En zo heb je meteen ook een berg zoekwoorden voor je teksten.

Bedrijfsadres en/of servicegebied

Hier kun je invullen of klanten jouw bedrijf fysiek kunnen bezoeken (ja) of niet (nee). Met behulp van je adres kun je je servicegebied aangeven. Waar lever jij je diensten? Alleen in je eigen (woon)plaats? In de regio of provincie? Of zelfs heel NL? Voeg zoveel mogelijk gebieden toe. Op deze manier wordt je bedrijf ook toegevoegd aan Google Maps.

Overige bedrijfsgegevens

Zoals telefoonnummer en URL van je website. Zo kunnen klanten je bellen of doorklikken naar je website!

Google’s code

Google wil verifiëren of jij echt de eigenaar bent van je bedrijf. Pas daarna wordt jouw bedrijfsprofiel getoond in Google. Dat kan met een verificatiecode per sms of met de post. Daarvoor is je postadres nodig. Je ontvangt binnen twee weken een verificatiecode.

Beschrijving

Vul je profiel zo volledig mogelijk. Je kunt ook een beschrijving plaatsen. Hier kun je 750 tekens kwijt. Alleen de eerste 250 worden getoond. Verleid je bezoekers in de eerste 250 tekens.

Neem hierin de belangrijke keywords voor jouw bedrijf mee en ook je bedrijfsnaam, zodat jouw bedrijf zichtbaar wordt wanneer iemand op dit keyword zoekt.

Weet je niet zeker wat je moet invullen? Of stromen de juiste woorden voor de beschrijving van je bedrijf niet uit je pen? Kom bij me in de lucht.

Foto’s en je logo

Je kunt ook foto’s en video’s plaatsen en vergeet je logo niet. Voeg minimaal 1 omslagfoto en 1 logo toe. Voeg ook minimaal 3 bedrijfsfoto’s toe. Dit vergroot ook de betrouwbaarheid en je vindbaarheid. Verwerk in de bestandsnaam van je foto’s ook je zoekwoorden.

Je kunt zelfs 360 graden foto’s toevoegen. Super leuk voor een virtueel kijkje in je bedrijf of een sfeerimpressie van je B&B, restaurant of winkel.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je foto’s voor Google? Ik help je graag.

Google Bedrijfsprofiel optimaliseren en verbeteren

Naast de belangrijkste bedrijfsinformatie kun je je profiel nog verder uitbreiden voor nog meer zichtbaarheid.

Vul alle velden zoveel mogelijk in. De verplichte en de niet-verplichte. Je kunt je informatie altijd wijzigen. Ben je ingelogd en zoek je op je bedrijfsnaam? Dan zie je op de resultatenpagina het dashboard van jouw Google Bedrijfsprofiel. Alleen jij kunt dat zien. Of gewoon via de 9 puntjes of business.google.com.

Reviews

Vraag je (blije) klanten om een review te plaatsen. Je kunt ze hiervoor een directe link sturen. Meer reviews en een goede gemiddelde score geven je een betere ranking. Reageer ook op de reviews die je hebt ontvangen. Ook de negatieve. Ook hier zijn zoekwoorden belangrijk. Voor in jouw antwoorden of vraag je klant deze zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn belangrijke seintjes voor Google. Maar vooral: zo voelt je klant zich gezien en gehoord en blijf je in verbinding.

Producten

Je kunt producten toevoegen met een foto en een prijs. Bijvoorbeeld een dienst met een vaste prijs.

Google Posts

Ook super handig. Je kunt hier bepaalde diensten in het zonnetje zetten. Een tof nieuwtje, een aanbieding, een specifiek product, vacatures, events. You name it! Of een nieuwe blog! Deze worden slechts tijdelijk, een week, getoond.

Starten met je online vindbaarheid en zichtbaarheid

Er is zoveel mogelijk met Google Bedrijfsprofiel. Een offerte aanvragen. Vragen stellen. (Vergeet niet te reageren!)

Jij hebt een verhaal te vertellen en dat moet gevonden worden. Een goede vindbaarheid en een duidelijk profiel betekent een betere ranking in Google en minder lang online zijn.

En zoals je weet, maakt dat jouw vindbaarheid ook duurzamer. Want ook een zoekopdracht via Google stoot CO2 uit en als jij sneller vindbaar bent, dan wordt dat weer ietsje minder.

Hulp nodig bij het inrichten van je Google Bedrijfsprofiel?

Wat houdt je nog tegen? Je kunt eenvoudig zelf inrichten, maar ik help je er ook graag mee! Het inrichten van A tot Z of ik help je bij het schrijven van je teksten.

Vond je dit leuk om te lezen?

Heb je een vraag naar aanleiding van dit onderwerp? Of wil je iets kwijt? Kom in de lucht via de contactgegevens onderaan deze pagina of via de knop naar mijn contactpagina.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe artikelen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Ik kijk er naar uit om in verbinding te blijven.