Werkwijze tekstschrijver

Verschillende elementen bepalen de prijs voor jouw website.

Gaan wij samen in zee? Yes, leuk! Onderweg doorlopen wij eerdere fasen:

  1. Interview en research.
  2. Schrijven en feedback.
  3. Verder optimaliseren.
  4. Eindredactie en overdracht.

Om hier helderheid in te geven, belicht ik iedere fase.

Gepubliceerd op:

19 december 2023

Artikel delen

ocean-office-icon-schelp-tekstschrijven-copywriting-600

1. Interview en research | Wie ben jij?

Webteksten schrijven is teamwork. Wanneer we het samen eens zijn over de prijs, gaan we samen op weg. Jij moet je ook voorbereiden. Afhankelijk van de soort tekst, ga ik je een hoop vragen stellen:

– Wie ben je?
– Wat doe je?
– Waarom doe je wat je doet?
– Voor wie doe je het?

Eventueel duiken we nog wat dieper:

– Wat is het doel van de tekst?
– Waar wil je aan bijdragen?
– Waar is je klant naar op zoek?
– Waarmee onderscheid jij je?

Jouw verhaal

Ik kan fancy woorden gebruiken en deze verweven in jouw verhaal, maar liever gebruik ik jouw woorden, jouw tone-of-voice. Daarom ga ik graag met je in gesprek en stel ik je een berg vragen.

Online of live

Dit interview doen we online en duurt ongeveer een uur. Telefonisch is ook mogelijk. Als het kan, neem ik het gesprek op. Je ontvangt hier uiteraard de opnamen van.

Of we gaan de natuur in. Lekker aan de wandel in het bos of met een drankje aan het strand. Waar jij je prettig voelt.

Dit doe ik om jouw verhaal en jouw woordgebruik zoveel mogelijk door de tekst heen te laten golven. De lezer van je site moet het jou als het ware horen vertellen.

Wat is er al?

Ik baseer mij zoveel mogelijk op concrete info. Dus heb je al een begin gemaakt met je teksten of heb je voorbeelden, brochures, bestaande copy? Kom maar op.

Waar nodig doe ik aanvullende research en verzamel nog meer gegevens.

2. Schrijven en feedback | Van interview naar webtekst

Daarna schrijf ik een eerste tekst voor je. Zo zien we of de toon en de inhoud passen bij jou, je bedrijf en je klanten. Je geeft feedback en op basis daarvan pas ik waar nodig de tekst aan. Zodra we het eens zijn, schrijf ik de rest van de teksten.

Dat is een eerste ronde. We gaan nu naar de tweede en misschien volgt er nog een derde feedbackronde. Totdat jij tevreden bent, maar over het algemeen zijn er maar een of twee correctierondes nodig.

3. Verder optimaliseren

Je wilt niet alleen je verhalen vertellen, maar ook dat anderen het horen. Of lezen, natuurlijk. Met andere woorden: je wilt gevonden worden in Google.

Evenwichtig geheel

Ik schrijf niet vóór de zoekmachine. Maar ik houd er wel rekening mee. We schrijven voor mensen, voor jouw klanten, maar flirten toch een beetje met Google. Het belangrijkste is dat jouw verhaal klopt. In een evenwichtig geheel. De essentie moet uit de tekst stralen.

Flirten met Google

Van tevoren bepalen we samen de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Waar zoeken mensen naar voor wat jij aanbiedt? Dat is niet makkelijk, soms moeten we een goed alternatief vinden. Want het is internet en daar is de concurrentie enorm. Plus, de woorden die jij gewend bent te gebruiken, zijn niet altijd de woorden waar jouw klant op zoekt.

Het optimaliseren houdt in:

– Zoekwoordonderzoek.
– Verwerken van de zoekwoorden + synoniemen in de tekst.
– Je teksten scanbaar maken met kopjes en subkopjes.
– Verder SEO-proof maken: titel, tussenkopjes, interne links en metateksten.

Als alles teksten klaar zijn, zetten we de puntjes op de i. Klopt het? Weet de lezer nu alles?

4. Eindredactie en overdracht

Ik lever de teksten aan als Word-bestand. Dan kan jij er, terwijl je de teksten beoordeelt, makkelijk bij typen wat je graag anders ziet. Zodra we allebei helemaal tevreden zijn, stuur ik de eindversie naar je toe. Je zet ze zelf op je site of je stuurt ze naar je websitebouwer die er vervolgens mee aan de slag gaat. Als webbouwer heb ik uiteraard ook de skills om dat voor je te doen.

Maatwerk

Jouw verhaal verdient maatwerk. Met bijbehorende offerte. Heb je iets anders in gedachten? Waai dan bij me aan. Samen stellen we een plan op maat op.

Vond je dit leuk om te lezen?

Heb je een vraag naar aanleiding van dit onderwerp? Of wil je iets kwijt? Kom in de lucht via de contactgegevens onderaan deze pagina of via de knop naar mijn contactpagina.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe artikelen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Ik kijk er naar uit om in verbinding te blijven.