Hoeveel bezoekers komen er op jouw website en wat doen ze daar?

Universal Analytics wordt Google Analytics 4

Hou jij bij hoeveel mensen je website bezoeken? Welke pagina’s bezoeken zij? Op welke knoppen klikken ze? Via welke social media kanalen komen de meeste potentials naar je website? Dit en nog veel meer kun je nu nog met Universal Analytics kunt volgen.

Vanaf 1 juli verandert daar veel in. Universal Analytics (UA) wordt Google Analytics 4 (GA4). Gebruik je het al? Je kunt je nu al voorbereiden. Ik neem je graag mee. Ook als je nog geen gebruik maakt van Google Analytics, neem ik je graag bij de hand.

Heb je Google Analytics na oktober 2020 geopend? Dan hoef je waarschijnlijk niks te doen.

Gepubliceerd op:

24 februari 2023

Artikel delen

ocean-office-icon-kompas-locatie-google-vindbaarheid-600

Wat doet Google Analytics?

  • Google Analytics geeft inzage in wat er op je site gebeurt.
  • Het geeft de impact weer van wat je doet.
  • Het biedt een analyse van wat beter kan.

Welke impact heeft jouw digitale marketing?

Je hebt een berg geïnvesteerd in jouw website: geld, tijd, het (laten) bouwen, het (laten) schrijven van de teksten, noem maar op. Je wilt graag bezoekers naar je website trekken. Zij moeten daar kunnen lezen wat jij voor hen kunt betekenen, informatie opvragen, je hebt een salesfunnel ingericht. Met als doel dat ze klant worden. Doet dit allemaal wel zijn werk?

Welk effect heeft jouw marketingstrategie en wat levert deze investering jou op?

Til jouw online zichtbaarheid naar een hoger niveau met Google Analytics.

Wat verandert er in Google Analytics?

Vanaf 1 juli gebruikt Google Analytics een heel nieuwe methode om het verkeer te meten. Het is gebruiksvriendelijker en er zijn meer functies. Daarbij kun en moet je zelf meer aan de knoppen draaien. GA was voorheen meer ingesteld op desktop gebruik en nu zijn we online op allerlei devices. Dus wanneer je eerst op je laptop een pagina opent en later op mobiel, dan knoopt Google Analytics deze gebeurtenissen aan elkaar als een in plaats van als losse gebeurtenissen. Daardoor worden de metingen veel betrouwbaarder.

Gerichter meten en verbeterde functies

Je kunt meten hoeveel bezoekers jouw website bezoeken. En welke pagina’s het beste worden bezocht. Welk pad leggen je bezoekers af op je site. Alle interacties op je website zijn een gebeurtenis. De paginaweergaven, het starten van een sessie, het bekijken van een video, het verrichten van een betaling, het klikken op een knop.

Je kunt zelf meer en gerichter instellen met behulp van gebeurtenissen en je doelen flexibeler meten.

Het pad dat je bezoeker aflegt op je site is nu veel beter te volgen, omdat dit nu ook over de platformen heen gaan. Wanneer een bezoeker nu je site raadpleegt op een laptop en later op een mobiel of in je app, wordt dit aan elkaar gekoppeld.

Zoals Google steeds beter je teksten als mens leert te lezen, zo leert GA4 de statistieken van je website beter te lezen én voorspellen. Zo krijg je meer voorspellende statistieken.

Waarom gebruik maken van Google Analytics 4?

Met Google Analytics kun je analyseren wat goed gaat op je website en wat beter kan. Je kunt je website verbeteren.

  • Welke pagina’s worden het beste bezocht? Deze gegevens kunnen helpen de rest je pagina’s te optimaliseren.
  • Welke route volgen bezoekers op jouw website en waar vindt de conversie naar klant worden plaats?
  • Welke klik heeft gezorgd voor/wat was de laatste klik voor de aankoop?
  • Heb je video’s op je website? Welke video’s worden bekeken en hoe lang?
  • Die download waar je zo hard aan hebt gewerkt, hoe vaak wordt die gedownload?
  • Heb je een lange pagina met content: tot waar wordt de content gelezen (scroll diepte)? Als maar de helft gelezen wordt, kun je je pagina bijvoorbeeld optimaliseren met een interactieve inhoudsopgave.
  • Worden je links (al dan niet naar externe sites) gebruikt?
  • Worden je knoppen gebruikt?

Doelstellingen bepalen

Met deze gegevens kun je je business laten groeien. Je kunt de impact meten van wat je doet. Het effect van je marketing. Door de hele klantreis heen, via verschillende devices. Maar dit is niet simpelweg een keer per kwartaal GA4 openen en de stats bekijken. Niet alles wordt standaard gemeten. Je bepaalt zelf wat je wilt meten en daar moet je actie voor ondernemen. Denk daarom goed na over:

  • Wat zijn je doelstellingen?
  • Wat wil je met die data doen?
  • Waarom wil je die data meten?
  • Wat wil je bereiken?
  • Waar wil je het voor gebruiken?

Hoe zit het eigenlijk met de privacy?

Google Analytics 4 is veel meer gericht op privacy. Tegenwoordig verwachten wij meer bescherming van en controle over onze gegevens online.

Er worden geen cookies op je website geplaatst. Wil jij dat Google niks meet, dan meet deze ook niks. IP-adressen worden niet opgeslagen en gebruikers worden volledig geanonimiseerd.

Wat moet je doen?

Je kunt je nu al voorbereiden op de overstap naar Google Analytics 4. Beide tools lopen dan tot 1 juli naast elkaar, zodat je nu ook al geschiedenis opbouwt. De gegevens van Universal Analytics worden tot eind 2023 bewaart.

Heb je doelen ingesteld in Universal Analytics? Je kunt niet alles overnemen. Je kunt dit kopiëren uit UA.

Overstappen naar Google Analytics 4

Je kunt Google Analytics zelf installeren met behulp van de plugin Google Site Kit. Een handige tool die het installeren enorm vergemakkelijkt. Je doorloopt hier de set-up.

Je installeert hierbij meteen Google Search console: een enorm waardevolle tool waarmee je inzicht krijgt in de zoekwoorden waarmee bezoekers op jouw website terecht komen, op welke pagina in Google sta je met bepaalde zoekwoorden en wat is de click-trough-ratio vanuit Google? Fantastisch om je teksten te verbeteren met belangrijke keywords.

Vervolgens kun je aan de slag met het instellen van de gebeurtenissen die je wilt meten.

Hulp nodig bij het overstappen naar GA4?

Klinkt ingewikkeld? Krijg je er geen energie van? Niet jouw ding? Laat mij het voor je doen.

  • Je krijgt een intakegesprek: wat wil je meten en waarom?
  • Ik richt jouw GA4 account in en koppel deze aan je website.
  • Na 2 maanden een call van 30 minuten over de voortgang.

Als je een algemeen e-mailadres hebt, zoals info@ of marketing@ en je geeft mij toegang, dan kan ik het voor je beheren.

Vond je dit leuk om te lezen?

Heb je een vraag naar aanleiding van dit onderwerp? Of wil je iets kwijt? Kom in de lucht via de contactgegevens onderaan deze pagina of via de knop naar mijn contactpagina.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe artikelen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Ik kijk er naar uit om in verbinding te blijven.