Mijn werkwijze voor jouw teksten

De fasen waarin jouw teksten vorm krijgen.

logo-ocean-office-golf-500

Gaan wij samen jouw webteksten schrijven?

Yes, leuk! Onderweg doorlopen wij onderweg meerdere fasen:

  • 1 Interview en research.
  • 2 Schrijven en feedback.
  • 3 Verder optimaliseren.
  • 4 Eindredactie en overdracht.

Om hier helderheid in te geven, belicht ik iedere fase.

Interview en research | Wie ben jij?

Webteksten schrijven is teamwork. Wanneer we het samen eens zijn over de prijs, gaan we samen op weg. Jij moet je ook voorbereiden. Afhankelijk van de soort tekst, ga ik je een hoop vragen stellen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waar wil je aan bijdragen?
  • Waar kom je vandaan en waar wil je naartoe?
  • Wat wil je uitstralen?

Dit wordt jouw brand story samenvatting. Het verhaal van jouw merk.

Eventueel duiken we nog wat dieper:

  • Wat is het doel van de tekst?
  • Welke behoefte vul je in?
  • Wie en wat wil je bereiken?
  • Waarmee onderscheid jij je?
  • Waar is je klant naar op zoek?
  • Wat weet je klant al?

Dit interview doen we online en duurt ongeveer een uur. Als het kan, neem ik het gesprek op. Je ontvangt hier uiteraard de opnamen van.

Of we gaan de natuur in! Lekker aan de wandel in het bos of met een drankje aan het strand. Waar jij je prettig voelt!

Dit doe ik om jouw verhaal en jouw woordgebruik zoveel mogelijk door de tekst heen te laten golven. De lezer van je site moet het jou als het ware horen vertellen.

Ik baseer mij zoveel mogelijk op concrete info. Dus heb je al een begin gemaakt met je teksten of heb je voorbeelden, brochures, bestaande copy? Gimme!

Schrijven en feedback | Van interview naar webtekst

Waar nodig doe ik aanvullende research en verzamel nog meer gegevens. Daarna schrijf ik een eerste tekst voor je. Zo zien we of de toon en de inhoud passen bij jou, je bedrijf en je klanten. Je geeft feedback en op basis daarvan pas ik waar nodig de tekst aan. Zodra we het eens zijn, schrijf ik de rest van de teksten.

Dat is een eerste ronde. We gaan nu naar de tweede en misschien volgt er nog een derde feedbackronde. Totdat jij tevreden bent, maar over het algemeen zijn er maar een of twee correctierondes nodig.

Verder optimaliseren | Flirten met Google

Je wilt niet alleen je verhalen vertellen, maar ook dat anderen het horen. Of lezen, natuurlijk. Met andere woorden: je wilt gevonden worden in Google.

Ik schrijf niet vóór de zoekmachine. Maar ik houd er wel rekening mee. We schrijven "voor de mensen", maar flirten toch een beetje met Google. Het belangrijkste is dat jouw verhaal klopt. In een evenwichtig geheel. De essentie moet uit de tekst stralen.

Van tevoren bepalen we samen de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Waar zoeken "mensen" naar wat jij aanbiedt? Dat is niet makkelijk, soms moeten we een goed alternatief vinden. Want het is internet en daar is de concurrentie enorm. Plus, de woorden die jij gewend bent te gebruiken, zijn niet altijd de woorden waar jouw klant op zoekt.

Het optimaliseren houdt in:

  • Zoekwoordonderzoek.
  • Verwerken van de zoekwoorden + synoniemen in de tekst.
  • Je teksten scanbaar maken met kopjes en subkopjes.
  • Verder SEO-proof maken: titel, tussenkopjes, interne links en metateksten.

Als alles teksten klaar zijn, zetten we de puntjes op de i. Klopt het? Weet de lezer nu alles?

Eindredactie en overdracht | De lucht in!

Ik lever de teksten aan als Word-bestand. Dan kan jij er, terwijl je de teksten beoordeelt, makkelijk bij typen wat je graag anders ziet. Zodra we allebei helemaal tevreden zijn, stuur ik de eindversie naar je toe. Je zet ze zelf op je site of je stuurt ze naar je websitebouwer die er vervolgens mee aan de slag gaat. Als webbouwer heb ik uiteraard ook de skills om dat voor je te doen.

website-teksten-laten-schrijven-ocean-office

Jouw verhaal verdient maatwerk. Met bijbehorende offerte. Heb je iets anders in gedachten? Waai dan bij me aan. Samen stellen we een plan op maat op.